
vrijdag, januari 14, 2005
National Geographic opgeschud
Chris Johns, de nieuwe hoofdredacteur van National Geographic Magazine, heeft flink het mes gezet in de organisatie van het gerenommeerde blad. Zo is de post van "director of photography" opgeheven, en staat NG-veteraan Kent Kobersteen die deze functie bekleedde, per 21 januari op straat. Veel fotografen (waaronder Alexandra Boulat) zijn niet blij met het vertrek van Kobersteen, die zij als een soort vaderfiguur beschouwden. Eliane Laffont (Editorial Director bij Hachette Filipacchi) zegt daarover: "National Geographic without Kobersteen will be like gin without tonic. There are few people who are irreplaceable but Kent was one of them."
Redacteur illustraties Dennis Dimmick is gepromoveerd tot supervisor. Hij krijgt een ondergeschikte die zich zowel met de illustraties als de fotografie zal bezighouden. Het kost niet veel verbeeldingskracht om hieruit af te leiden dat de fotografie-tak van het tijdschrift in aandacht en belang afneemt.
Johns heeft ook meegedeeld sterker te willen inzetten op digitale fotografie. National Geographic leunt tot op heden vooral op analoge fotografie, met de oude vertrouwde Kodachrome-look die het tijdschrift zo'n herkenbaar gezicht heeft gegeven (al werd de laatste jaren ook wel Fujichrome Velvia gebruikt).
De eerste stapjes op het digitale pad worden onder aansporing van Johns nu ferm vervolgd.
(Het valt te hopen dat National Geographic hiermee niet zijn eigenheid verliest door op te gaan in de reeks tijdschriften die een eenheidsworst aan beelden voortbrengen. Dan zou men het kind met het badwater weggooien.)
Redacteur illustraties Dennis Dimmick is gepromoveerd tot supervisor. Hij krijgt een ondergeschikte die zich zowel met de illustraties als de fotografie zal bezighouden. Het kost niet veel verbeeldingskracht om hieruit af te leiden dat de fotografie-tak van het tijdschrift in aandacht en belang afneemt.
Johns heeft ook meegedeeld sterker te willen inzetten op digitale fotografie. National Geographic leunt tot op heden vooral op analoge fotografie, met de oude vertrouwde Kodachrome-look die het tijdschrift zo'n herkenbaar gezicht heeft gegeven (al werd de laatste jaren ook wel Fujichrome Velvia gebruikt).
De eerste stapjes op het digitale pad worden onder aansporing van Johns nu ferm vervolgd.
(Het valt te hopen dat National Geographic hiermee niet zijn eigenheid verliest door op te gaan in de reeks tijdschriften die een eenheidsworst aan beelden voortbrengen. Dan zou men het kind met het badwater weggooien.)